Uitgebreide omschrijving
Passend bij de leeftijd, problematisch of een stoornis?
‘Mijn dochter Maaike van 16 weigert sinds een half jaar naar school te gaan en zit de hele dag somber thuis’
‘Mijn zoon Jonas van 8 luistert niet. Hij maakt voortdurend ruzie met zijn broertje waarbij hij schopt en slaat”
‘Mijn dochter Lisa van 10 durft niet in drukke ruimtes te zijn. Op verjaardagen trekt zij zich terug, pretparken ervaart ze als verschrikkelijk en sinds kort reizen we niet meer met de trein omdat we bang zijn dat ze in paniek raakt.
Bij de aanmelding zijn de zorgen en problemen waar ouders en/of kinderen mee kampen vaak duidelijk. Het kind wil niet naar school, maakt weinig vriendjes, heeft moeite zich te concentreren of vertoont agressief gedrag. De vraag is, wat schuilt er onder het probleem? Welke specifieke kind- en omgevingsfactoren spelen een cruciale rol en waar moeten de interventies op gericht zijn?
Om een juiste inschatting te maken van de benodigde interventies (laagdrempelige ondersteuning vs specialistische zorg), is de eerste stap behandelrelevante informatie verzamelen. Is er, en op welke manier, sprake van een stagnatie van de ontwikkeling, dus sprake van ontwikkelingspsychopathologie? Hoe ernstig is het? En welke factoren in de omgeving spelen hierbij mogelijk een rol?
Kennis over ontwikkelingspsychopathologie is dus noodzakelijk. Wat zijn kenmerken van de normale ontwikkeling van kinderen en jeugdigen en wanneer spreken we van vertraagd of afwijkend. Is er bij Lisa bijvoorbeeld sprake van angstig gedrag, angstproblematiek of een angststoornis?
Tijdens de tweedaagse training ‘ontwikkelingspsychopathologie: van de theorie naar jouw praktijk’ gaan we interactief aan het werk. De meest voorkomende stoornissen bij kinderen en jeugdigen komen aan bod en worden direct gekoppeld aan ingebrachte casuïstiek waardoor het niet alleen bij praten blijft, maar er eveneens met eigen casussen aan de slag wordt gegaan.
Inhoud
Tijdens de tweedaagse cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Normale ontwikkeling versus ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen
- Factoren die de ontwikkeling beïnvloeden: de interactie tussen kind- en omgevingsfactoren
- Het herkennen van signalen die duiden op een (ontwikkelings-)stoornis: Autisme Spectrum Stoornis, ADHD, Ansgtstoornissen, Trauma, Depressie, Gedragsstoornissen
- Professioneel redeneren van aanmelding naar passende interventies
Resultaat
Na de tweedaagse training:
- Heeft de deelnemer handvatten om de ernst van problematiek in kaart te brengen,
- Kan de deelnemer gericht informatie verzamelen over kind- en omgevingsfactoren die van invloed zijn op het ontstaan, het in standhouden en/of beïnvloeden van (probleem)gedrag,
- Kan deelnemers signalen herkennen die mogelijk duiden op psychopathologie,
- Kan de deelnemer relevante informatie ordenen om tot juiste besluitvorming te komen,
- Heeft de deelnemer zicht op werkzame interventies en behandelmogelijkheden.
Werkwijze
- Opdrachten gekoppeld aan eigen casuïstiek
Voor wie: De training is bestemd voor professionals binnen het sociaal domein (kind en jeugd).
Studiebelasting en studiemateriaal: De cursus bestaat uit twee dagen.
Literatuur:
Praktische informatie
Data:
Dag 1: dinsdag 18 mei 2021
Dag 2: dinsdag 8 juni 2021
Tijd: 9:30 tot 16:30 uur
Locatie
Stay Okay, Dordrecht. (Bij veranderingen van de RIVM- en NOBTRA-richtlijnen zal deze training in meerdere dagdelen online worden gegeven.)
Deze training kan ook in company aangeboden worden.
Kosten
€ 380, - p.p. voor 2-daagse
Accreditatie
SKJ; ID nummer: SKJ206055, 14.00 punten
Registerplein; ID nummer: 388014, 14 punten
Meer informatie
Voor meer informatie kunt terecht bij contact@meek2.nl