Uitgebreide omschrijving
Om professionals te scholen in de doorwerking van chronische (geld)stress op gedrag en hen te leren welke gesprekstechnieken en instrumenten daarbij ondersteunend zijn, heeft Social Force de training Stress-sensitief w
erken ontwikkeld.
De training is geworteld in literatuur over chronische stress, effectieve gesprekstechnieken en manieren om invloed uit te oefenen op motivatie. De belangrijkste stukken theorie zijn door Nadja Jungmann en Peter Wesdorp (samen met Tamara Madern) uitgewerkt in het boek Stress-sensitief werken in het sociaal domein. Dit boek is ook los verkrijgbaar.
Opzet training
In de training wordt theorie afgewisseld met filmpjes en praktische oefeningen. Daarbij worden de deelnemers nadrukkelijk uitgenodigd om eigen casuïstiek in te brengen. In de training wordt uitgewerkt hoe de aangereikte theorie, techniek, strategie en instrumenten daarop zijn toe te passen. Ook worden concrete toepassingen op eigen casuïstiek door de trainers uitgewerkt op papier en aan de groep teruggegeven. Op de eerste trainingsdag worden de deelnemers ook bevraagd op concrete eigen leerwensen. Waar mogelijk worden zij daar in de training op bediend. Indien gewenst kan de onderstaande opzet ook worden aangepast op concrete wensen vanuit de organisatie. De training is als volgt opgebouwd:
Dag 1
Wat is motivatie en welke invloed heb ik daar op?
– Inzicht krijgen in het effect van het eigen handelen op het handelen
van de ander
– Kennismaking met de Zelfdeterminatietheorie en uitwerken hoe deze in de praktijk kan worden toegepast
– Leren wat het verschil is tussen verander- en behoudtaal
– Kennismaken met de gesprekstechniek reflecteren en deze toepassen op concrete situaties uit de eigen praktijk
Dag 2
Hoe werkt (geld)stress door op gedrag en welke gesprekstechnieken zijn in die context effectief?
– Toelichting op actuele inzichten uit de hersenwetenschappen over de doorwerking van (geld)stress op gedrag,
– Een introductie op de instrumenten Brug naar een betere toekomst en doel-actieplannen,
– Oefenen op de doorontwikkelde gesprekstechnieken reflecteren en slimme open vragen,
– Het maken van onderscheid tussen inwoners die zich al realiseren dat ze financiële problemen hebben en de inwoners die hulp nodig hebben maar ten onrechte denken dat ze de situatie op eigen kracht kunnen oplossen.
Dag 3
Wat is een effectieve gespreksstrategie?
– Evaluatie van het eigen leerproces in de gesprekstechnieken en eerste ervaringen met het werken met de instrumenten,
– Verkennen welke fasen van motivatie er zijn en hoe je die herkent,
– Verdiept oefenen met de stress-sensitieve gesprekstechnieken en de fasen om een ander in beweging te brengen,
– Verkennen wat medewerkers die de training volgen na afloop
nodig hebben aan borging.
Voor wie
Professionals in dienstverlenende sectoren ( profit en non profit) zoals zorg, gemeente, politie, woningcorporaties, arbeidssector en welzijnswerk.
Praktische informatie
Data en tijd
dag 1: Maandag 2 oktober 2023 van 9:30 - 16:30 uur
dag 2: maandag 9 oktober 2023 van 9:30 - 16:30 uur
dag 3: maandag 6 november 2023 van 9:30 - 16:30 uur
Locatie
Hoofdkantoor MEEVivenz/MEEK2 , Binnen kalkhaven 37-39, Dordrecht
Accreditatie
ID-nummer SKJ; 210143 geaccrediteerde punten: 19.00
ID nummer registerplein; 361900 geaccrediteerde punten: 19
Kosten
De kosten zijn € 820,- per persoon
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: contact@meek2.nl