Blog

Wijkteams: preventie en aanpak kindermishandeling

Autismeweek 2017

In de week van 1 tot en met 8 april was ook dit jaar de autismeweek. Al enkele jaren staat de wereld in de eerste week van april stil bij het leven met autisme. Dit jaar was het thema “jong en Aut”. In deze week vinden er vaak veel activiteiten plaats om autisme extra aandacht te geven, zodat er meer begrip ontstaat.

Inloopavond

In onze regio werden er ook activiteiten georganiseerd. Op donderdagavond heb ik samen met mijn collega’s Laura en Annemiek een inloopavond georganiseerd. Eigenlijk doen we dit elke drie maanden, maar deze keer speciaal in de autismeweek. Het is een avond waarin ontmoeten centraal staat en waar we ook vaak een thema aan verbinden.

Ook deze avond waren er weer mensen die graag geïnformeerd wilden worden. Deze avond waren het voornamelijk moeders die lief en leed met elkaar hebben gedeeld en verschillende vragen hadden waar ze graag een antwoord op zouden willen hebben. Een paar van deze vragen wil ik met jullie delen.

Met de pet naar gooien

Een van de moeders kwam met de vraag waarom haar dochter met turnen zo goed haar best kon doen en er op school een beetje met de pet naar gooide? (deze uitdrukking begreep haar dochter niet, ze had toch niet met een pet gegooid!) 🙂
Dit kan te maken hebben met interesse. Waarschijnlijk weet dochter heel goed wat ze moet doen bij turnen, de opdrachten zijn gekaderd, het is voor haar duidelijk en ze vindt het leuk om te doen. School is meer onvoorspelbaar. Ze weet wel wat ze moet doen, maar ze wordt ook vaak afgeleid door alles wat om haar heen gebeurt. Bij autisme is het goed mogelijk dat er een bepaalde fixatie is voor bijvoorbeeld lego, dinosaurussen, etc. Bij dit meisje was het waarschijnlijk turnen. Daardoor kunnen andere prikkels minder naar binnen komen en kan zij zich concentreren op haar sport. Op school gebeurt er veel. Alle prikkels komen even hard binnen en het meisje weet niet goed waar ze moet beginnen en dan gebeurt er niets. Hier zou je met een koptelefoon kunnen gaan werken, al dan niet met muziek.

Niet leren van gedrag

De volgende vraag was waarom het leek alsof de zoon van een andere moeder niet leerde van zijn gedrag, hij was de afgelopen weken al regelmatig met de politie in aanraking gekomen en moeder snapt niet waarom hij er niets van lijkt te leren. Deze jongen was, zo vertelde moeder, uit de klas gestuurd omdat hij iemand een kopstoot had gegeven en de politie was erbij gehaald. Later in de week was hij thuisgebracht door de politie omdat hij bij een winkeldiefstal was betrokken. De jongen gaf aan dat hij er in beide situaties niets mee te maken had. Wat je vaak ziet bij autisme is dat het lijkt alsof mensen niet leren van hun eerder situaties. Voor deze jongen waren het twee op zichzelf staande situaties die niets met elkaar te maken hadden. Hij kon in beide situaties uitleggen wat zijn aandeel was. Het lastige is dat hij er wel beide keren bij was en dat hij er ook werd uitgepikt. In dit geval is een autipas best handig. Deze kan je aan de politie of hulpverlener laten zien en deze moeten dan rekening houden met de beperking. Niet dat er dan altijd een oplossing voor handen is, maar de kans op frustratie is wel een stuk minder.

Erkenning en herkenning van autisme

Natuurlijk waren er nog veel meer vragen, we hebben er uitgebreid bij stil gestaan en mensen gaven aan de volgende keer terug te komen omdat ze het fijn vonden informatie te krijgen en te kunnen delen. Het fijn om te doen, werken aan een stukje erkenning en herkenning van autisme. Wat mij betreft zijn we nog lang niet klaar!

Autisme Belevings Circuit

Wil je zelf ervaren hoe het leven van iemand met ASS zou kunnen zijn? Doe dan mee met de volgende training Autisme Belevings Circuit. Van één deelnemer kreeg ik de volgende reactie mee die ik jullie niet wil onthouden:

Doordat ik tijdens de training zelf voelde hoe frustrerend en verwarrend het moet zijn als je een vorm van autisme hebt, begrijp ik beter hoe ik met mijn ervaringsdeskundige vrijwilligers en deelnemers met autisme om moet gaan. Ik kan ze beter ondersteunen.

Daar doe ik het voor!

Tags: Autisme

Auteur

  • Herman Wieringa
  • Trainer en coach

Lees ook

Onderzoek naar digi-stress bij mensen met een lichte verstandelijke beperking.

Binnen de Erasmus Universiteit is de afgelopen jaren door de faculteit communicatie en verstandelijke beperking geen onderzoek gedaan naar het effect van digi-stress bij mensen met een lichte verstandelijke beperking. Hoewel deze faculteit niet operationeel is zou het door grootschalig onderzoek mogelijk tot interessante conclusies zijn gekomen. meer…

Autisme: Grenzen of grenzenloos?

Frits snapt niet dat Lia soms geen zin heeft om seks met hem te hebben. Hij voelt zich dan afgewezen en weet hier niet goed mee om te gaan. Lia geeft aan dat ze de laatste tijd meer op haar strepen is gaan staan. Ze wil alleen seks als ze daar zelf ook zin in heeft en zo geeft ze aan dat het leven nu op z’n kop staat …. meer…