Blog

Renske: ‘Door te tekenen zijn woorden veel sprekender en betekenisvoller.’

TekenenWist je dat, zelfs zonder tekentalent te hebben, tekenen een krachtig middel kan zijn om betrokkenheid te vergroten, communicatie te verbeteren en doelen helderder te stellen? Ontdek in dit interview hoe gedragswetenschapper Renske Lemstra de kracht van tekenen toepast in haar werk. ‘Kijk’, zegt Renske, terwijl ze een fleurige lijst omhoog houdt, ‘ik gebruik tekenen zelfs om mijn to-do-lijsten leuker te maken. Van tekenen word ik ook gewoon blij.’ Renske is gedragswetenschapper en teamleider bij iHub (afdelingen Horizon en Altra Onderwijs) en volgde vorig jaar de training  Teken je MEE bij opleidingsinstituut MEEK2. Ze vertelt enthousiast over de voordelen, haar ervaring met de training en tekenen in de dagelijkse praktijk. Ook krijg je nog 5 tips van Renske.

Meer betrokkenheid door tekenen

Toen Renske een interne workshop volgde over hoe je tekenen in kunt zetten bij gesprekken, proefde dat naar meer. Ze volgde daarna de training bij MEEK2. Om tekenen in gesprekken met leerlingen te bevorderen gaf Renske aan collega’s een tekenworkshop. Renske: ‘Zeker bij leerlingen met autisme of een licht verstandelijke beperking zie je dat je de plank wel eens mis kunt slaan in gesprekken. Als je talig bezig bent gebeurt het regelmatig dat de leerling alleen luistert en kort reageert. Ook kan er sneller miscommunicatie ontstaan. Door te tekenen blijft wat je besproken hebt veel beter hangen en vergroot je de betrokkenheid van de leerling in het gesprek. Er is meer interactie, de leerling is beter onderdeel van het gesprek. Dat is heel mooi, want je wilt gezamenlijk doelen opstellen die begrijpelijk en sprekend zijn.’

Tekenen voor meerdere doeleinden

Renske vertelt enthousiast verder: ‘Ik ontdekte dat je tekenen op allerlei lagen kunt toepassen. Vanuit mijn rol als teamleider heb ik het bijvoorbeeld ingezet bij een teamdag. Het tekenen gebruik ik tijdens het brainstormen om mijn doelen helder te krijgen, bij het vormgeven van het dagprogramma en om theorie uit te leggen. Zo gaat een methodiek leven en blijft beter hangen dan het alleen te vertellen. Een leeg woord krijgt betekenis door een tekening erbij. Daarom ben ik het ook bewuster gaan inzetten. Beleidsplannen zouden veel boeiender zijn met tekeningen. Verder word ik gewoon enorm blij van het integreren van creativiteit in mijn werk. Het is zo leuk! Mijn enthousiasme werkt aanstekelijk. Zo zie ik bij mijn collega’s steeds meer vrolijke to-do-lijsten om mij heen en gebruiken ze het vaker in gesprekken met leerlingen.’

De training Teken je MEE

In de training leer je in een ochtend de basisprincipes, weet je wat tekenen oplevert en kun je met nieuwe ideeën en vaardigheden aan de slag in je eigen werk. Renske vertelt: ‘Bij de voorsteloefening merkte ik al gelijk wat tekenen je brengt. In tweetallen tekenden we over elkaars leven en aan de hand van de tekening stelden we elkaar voor in de groep. Het gesprek is dan veel sprekender en ik merkte dat ik goed bij de ander bleef. Ook doorvragen ging gemakkelijker. Ik kan door die tekening nu veel meer terughalen van die ontmoeting dan zonder tekening. Ik zag dat de training voor sommige deelnemers spannend was. Je ziet dat mensen onzeker zijn over hun tekenen. Maar de bevlogen en enthousiaste trainer zorgt voor een goede sfeer, stelt iedereen op zijn gemak en benadrukt dat je echt geen tekentalent hoeft te hebben. Het lukt deelnemers om een drempel over te gaan en je ziet dat ze steeds meer plezier hebben in tekenen. Omdat deelnemers verschillende achtergronden hebben, leer je ook van elkaar. Er was zelfs een paardencoach bij de training. Ik vind het mooi om te zien dat je tekenen dus heel veelzijdig kunt inzetten.’

Renskes tips voor professionals

  1. Aarzel niet om de training te volgen. Je hebt geen ervaring nodig en met eenvoudige vormen kun je al veel.
  2. Houd het simpel. Vanuit mijn enthousiasme en creativiteit werden mijn tekeningen aan het begin te gedetailleerd. Dat is helemaal niet nodig, eenvoudige tekeningen zijn juist het meest duidelijk. Je moet het in één oogopslag kunnen zien.
  3. Zorg altijd voor een setje van drie stiften in je tas. Met een zwarte stift, grijze stift (voor schaduw) en een stift met een kleurtje kun je al goed uit de voeten.
  4. Gebruik boeken om te oefenen. Ik heb bijvoorbeeld Het Betekenboek. Je hebt ook de Beeldenbieb Onderwijs en Beeldenbieb Zorg & Welzijn.
  5. Vind online inspiratie en gebruik sjablonen. Ik zoek in Pinterest op termen als visual thinking, zakelijk tekenen en visuele communicatie. Er zijn ook tal van getekende sjablonen die je zo kunt gebruiken. Bijvoorbeeld een actieplan of reflectie.

Wil je ook meedoen aan de training Teken je MEE?

Op 13 mei  kun je deze geaccrediteerde training (Registerplein en SKJ) volgen in Dordrecht. Klik hier voor meer informatie en aanmelden.

Auteur

  • Patricia van der Put
  • Adviseur en trainer