Jaren geleden verkocht ik een mooie maar oude Honda. De nieuwe eigenaar was merkbaar in zijn sas met zijn nieuwe aankoop. De prijs was ook absoluut niet te hoog. Hij zou er met zijn zoon een juweeltje van maken.
Een halve dag later ging de telefoon: het was dezelfde man, alleen was hij nu niet meer zo blij. Na intensievere inspectie was hem duidelijk geworden dat de kosten om dat juweeltje te realiseren veel hoger zouden zijn dan hij aanvankelijk had ingeschat. Hij eiste zijn geld terug.
Ik antwoordde dat ik daar niet mee accoord ging. Hij wist immers dat het een oude auto was waar het een en ander aan moest gebeuren. Daarom was de prijs ook laag. De man werd daardoor nog woedender en schreeuwde dat hij naar me toe zou komen om verhaal te halen.Angst nam bezit van me. Ik belde een vriend die goed was in kickboxen. Hij zou meteen naar me toekomen en mij beschermen. Dat gaf een veilig gevoel.
Toen de man echter met zijn zoon aan mijn deur belde, besloot ik zelf naar de deur te gaan. Mijn vriend gaf ik de instructie zich nergens mee te bemoeien en binnen te blijven. Tenzij de situatie uit de hand zou lopen.
Ik deed de deur open en stond oog in oog met twee kwade mensen. Ik bleef kalm, erkende hun teleurstelling en herhaalde nogmaals dat ik de koop niet ongedaan zou maken. Dat ik wel bereid was honderd gulden aan hen te geven als toegemoetkoming in de kosten omdat ik niet geweten had dat er zo veel mis was aan de auto.
De mannen bedaarden daarop meteen. Ik gaf ze de honderd gulden en zij vertrokken. Ik was blij dat mijn vriend de kickboxer binnen was gebleven. Het zou zeker tot een escalatie hebben geleid. Door in mijn buurt te zijn had hij er wel ervoor gezorgd dat ik de situatie kalm kon aanpakken, wat zeker de helft van de oplossing was. De andere helft was het verplaatsen in de ander. De teleurstelling erkennen. En de ander tegemoet komen.
Als professional in bijvoorbeeld onderwijs en welzijn word je ook wel eens op een agressieve manier benaderd door de mensen waar je beroepshalve mee te maken hebt. Terugvechten is dan de intuitieve reactie. In de meeste gevallen zorgt dit voor een escalatie. En dat vinden de meeste mensen geen wenselijke situatie.
Wil je meer weten over mogelijke oorzaken van agressief gedrag en hoe je de kans vergroot om dit gedrag in goede banen te leiden, kom dan vrijdag 25 november naar Hendrik Ido Ambacht voor de workshop Omgaan met “als dominant en agressief ervaren” gedrag van ouders. Of boek een in company workshop op een door jullie gekozen tijdstip.