Blog

‘De kunst van het kaders stellen’

De derde expert op het strijdtoneel?

Kwam laatst een moeder op het spreekuur. Ze wilde graag een test voor haar zoon van 8 jaar aanvragen. School had hierom gevraagd. Vader was het hier niet mee eens. Moeder vraagt jou om hulp. Wat doe je dan? De valkuil om te gaan regelen/rennen/doen is groot.
Ik weet dat ik eens in zo’n strijdtoneel betrokken raakte en vervolgens totaal uitgeblust met klachten over mijn functioneren bij de klachtencommissie zat. Ik had toch echt alles geprobeerd om de test voor het kind voor elkaar te krijgen, want dat is waar ik voor sta: het belang van het kind. Hoe ga ik dit nu aanpakken, zodat ik niet in dezelfde situatie kom.

Herken je dat?

Ouders hebben verschil van mening over hulp aan hun kind. Zolang beide ouders het niet eens zijn, kan de hulp niet starten. De prestaties op school lijden eronder. Wat wordt er dan van jou als hulpverlener verwacht?

De strijd van de experts.

Zolang experts het met elkaar eens zijn, vullen ze elkaar aan, leren ze van elkaar, ondersteunen ze elkaar. In een scheiding blijven ouders expert als het gaat om hun kind en verhindert hun proces dat ze elkaar blijven aanvullen, van elkaar blijven leren en elkaar ondersteunen.

Je zegt in het gesprek: het is in het belang van jullie kind dat jullie een beslissing nemen. Hierdoor word jij de derde expert en daarmee onderdeel van hun strijd i.p.v. aanvullend, lerend en ondersteunend naar hun expertise.

De vraag is: hoe laat je twee experts met elkaar beslissingen nemen, terwijl hun relatie verstoord is.

Tips:

  • Weet dat ouders niet anders denken en voelen dan in het belang van hun kind. Het effect van het bespreken van het belang van hun kind door jou, kan zijn dat zij zich aangetast voelen in hun ouder zijn.
  • Erken beide ouders in hun expertise en laat beide ouders, het verhaal vertellen, die deze expertise ondersteunt.
  • Ga samen op zoek naar het verhaal achter het verhaal. Soms is dit voor de ouder zelf niet duidelijk of lastig te verwoorden.
  • Schep voor beide ouders ruimte en tijd om elkaar de verhalen te vertellen. Tijdens het huwelijk was één woord voldoende omdat de relatie goed was, nu zullen ze meer nodig hebben.
  • Bespreek dat ook experts soms keuzes maken, die ze beter niet hadden kunnen doen. Vaak omdat er geen gelijkwaardige expert is om haar/hem aan te vullen, van te leren of te ondersteunen. Vraag of ze dit herkennen op andere gebieden dan hun kind. Onderzoek dan in hoeverre zij elkaar nog expert willen laten zijn.
  • Wees duidelijk dat hun scheiding effect heeft op hun kind. Ga met ouders onderzoeken welk effect. Laat hen daarin gebruik maken van hun expertise.

Tags: Scheiding

Auteur

  • Marie-José Knops
  • Trainer en coach

Lees ook

Autisme: Grenzen of grenzenloos?

Frits snapt niet dat Lia soms geen zin heeft om seks met hem te hebben. Hij voelt zich dan afgewezen en weet hier niet goed mee om te gaan. Lia geeft aan dat ze de laatste tijd meer op haar strepen is gaan staan. Ze wil alleen seks als ze daar zelf ook zin in heeft en zo geeft ze aan dat het leven nu op z’n kop staat …. meer…

Begrip = ½ x verdriet

Enkele jaren geleden ondersteunde ik een gezin waarvan een van de kinderen een autisme-spectrum stoornis heeft. Luuk (8 jaar) vertoonde gedrag dat niet alleen voor veel onrust binnen het gezin zorgde, maar ook niet zo gemakkelijk te begrijpen was voor familie en sociaal netwerk. Het zorgde voor onbegrip en diverse mensen wisten wel een oplossing. meer…

Is kindermishandeling te voorkomen?

De afgelopen 10 jaar zijn er in Nederland ongeveer 520 kinderen overleden aan de gevolgen van kindermishandeling. Toen ik in november tijdens de week tegen kindermishandeling in Eindhoven onder een kunstwerk stond - een aantal waslijnen met 520 t-shirtjes, voorzien van namen, wapperend in de wind, symbool voor de overleden kinderen- kwam dat wel even binnen. En niet alleen bij mij, ook bij de mensen die er onderdoor liepen. meer…