Stress-sensitief werken in het sociaal domein

Stress-sensitief werken in het sociaal domein

Stress-sensitief werken in het sociaal domein

  • Geaccrediteerd bij Registerplein en SKJ.

Trainers

  • uitgebreide omschrijving

Uitgebreide omschrijving

Het leven stelt ons soms voor flinke opgaven. We kunnen ons werk kwijtraken, gaan scheiden, moeite hebben met het opvoeden van de kinderen of geldzorgen hebben.

Gemeenten, wijkteams en andere organisaties bieden in die situaties hulp op maat aan inwoners met onder meer geldzorgen.

Wetenschappelijk onderzoek leerde ons de afgelopen jaren dat aanhoudende (toxische) stress een belangrijke verklarende factor is voor de verbazing die we vaak voelen over de inzet van onze inwoners.

Aanhoudende (geld)stress maakt dat ze vaak bij de dag gaan leven, meer moeite hebben om in actie te komen en hun verlangens en emoties minder goed kunnen reguleren. Het gevolg is dat ze in de trajecten die zij aangeboden krijgen lang niet altijd doen wat nodig is om de problematiek aan te pakken. Ze missen afspraken, leveren niet tijdig de gevraagde stukken aan, verzuimen in budget- of sollicitatietrainingen en kunnen vervallen in apathie en slachtofferschap ‘Het is me allemaal overkomen’.

Anders verwoord heeft aanhoudende (geld) stress als gevolg dat ons doelgerichte gedrag wordt ondermijnd, we worden minder goed in datgene wat we zo hard nodig hebben om onze problematiek achter ons te laten.

Inhoud
Om professionals scholen in de doorwerking van chronische (geld)stress op gedrag en hun te leren welke gesprekstechnieken en instrumenten daarbij ondersteunend zijn heeft Social Force de training Stress-sensitief werken ontwikkeld.

De training is geworteld in literatuur over chronische stress, effectieve gesprekstechnieken en manieren om invloed uit te oefenen op motivatie.

De belangrijkste stukken theorie zijn door Nadja Jungmann en Peter Wesdorp (samen met Tamara Madern) uitgewerkt in het boek Stress-sensitief werken in het sociaal domein. Dit boek is ook los verkrijgbaar.

Voor wie
Professionals in dienstverlenende sectoren (profit en non profit) zoals zorg, gemeente, politie, woningcorporaties, arbeidssector en welzijnswerk.

Inhoud
In de training wordt theorie afgewisseld met filmpjes en praktische oefeningen. Daarbij worden de deelnemers nadrukkelijk uitgenodigd om eigen casuïstiek in te brengen. In de training wordt uitgewerkt hoe de aangereikte theorie, techniek, strategie en instrumenten daarop zijn toe te passen. Ook worden concrete toepassingen op eigen casuïstiek door de trainers uitgewerkt op papier en aan de groep teruggegeven. Op de eerste trainingsdag worden de deelnemers ook bevraagd op concrete eigen leerwensen. Waar mogelijk worden zij daar in de training op bediend.
Indien gewenst kan de onderstaande opzet ook worden aangepast op concrete wensen vanuit de organisatie.

Dag 1 Wat is motivatie en welke invloed heb ik daarop?
• Inzicht krijgen in het effect van het eigen handelen op het handelen van de ander.
• Kennismaking met de Zelfdeterminatietheorie en uitwerken hoe deze in de praktijk kan worden toegepast.
• Leren wat het verschil is tussen verander- en behoudtaal.
• Kennismaken met de gesprekstechniek reflecteren en deze toepassen op concrete situaties uit de eigen praktijk.

Dag 2 Hoe werkt (geld)stress door op gedrag en welke gesprekstechnieken zijn in die context effectief?
• Toelichting op actuele inzichten uit de hersenwetenschappen over de doorwerking van (geld)stress op gedrag.
• Een introductie op de instrumenten: Brug naar een betere toekomst en doel-actieplannen.
• Oefenen op de doorontwikkelde gesprekstechnieken reflecteren en slimme open vragen.
• Het maken van onderscheid tussen inwoners die zich al realiseren dat ze financiële problemen hebben en de inwoners die hulp nodig hebben maar ten onrechte denken dat ze de situatie op eigen kracht kunnen oplossen.

Dag 3 Wat is een effectieve gespreksstrategie?
• Evaluatie van het eigen leerproces in de gesprekstechnieken en eerste ervaringen met het werken met de instrumenten.
• Verkennen welke fasen van motivatie er zijn en hoe je die herkent.
• Verdiept oefenen met de stress-sensitieve gesprekstechnieken en de fasen om een ander in beweging te brengen.
• Verkennen wat medewerkers die de training volgen na afloop nodig hebben aan borging.

Tijdsinvestering
Training bestaat uit drie dagen van 6,5 uur.

Accreditatie
Al onze trainingen zijn geaccrediteerd bij SKJ en Registerplein.
De deelnemers krijgen na afloop van de training een certificaat als bewijs van deelname. Professionals met een SKJ of registerplein registratie kunnen PE-punten krijgen als zij na afloop van de training een beperkt examen afleggen. Bij KIWA zijn punten in aanvraag.

Aantal deelnemers
Er kunnen maximaal 16 personen meedoen. Minimaal aantal in overleg.

Kosten incompany
Vraag eenvoudig een vrijblijvende offerte op middels de oranje knop bovenaan.

Wil je de training individueel volgen, kijk dan op de kalender!

Meer informatie?
Neem contact op met Debby Tonissen.
E-mail: contact@meek2.nl
Telefoonnummer: 088 633 00 20