Uitgebreide omschrijving
Inhoud
De klant verkent en werkt samen met zijn sociaal netwerk. Samen met het netwerk neemt hij besluiten en maakt hij, zonder de aanwezigheid van professionals, een plan voor de toekomst. In het plan staat wie welke taken uitvoert. Een klein team, bestaande uit de klant, mensen uit het netwerk en eventuele professionals volgt de uitvoering en borging van de plannen en stelt deze waar nodig bij.
Binnen de werkwijze Sociale Netwerk Versterking verkennen en versterken klanten hun reeds aanwezige zelf- en samenredzaamheid.
Mensen zijn heel goed in staat om met hun sociale omgeving zélf besluiten te nemen, passende oplossingen te vinden en plannen te maken voor de kwesties in hun leven.
In de samenwerking met de klant beperkt de basishouding van de professional zich tot die van procesbegeleider. Iedere klant wordt vanuit deze basishouding tegemoet getreden.
Omdat Sociale Netwerk Versterking soms om een kanteling vraagt in de basishouding, attitude en verwachtingen van zowel de klant als de professional, zien we Sociale Netwerk Versterking als een basishouding in plaats van een methode, protocol of stappenplan.
Het proces van Sociale Netwerk Versterking kent vier fasen:
- Ontmoeten
- Netwerkatlas
- Meedenkbijeenkomst
- Basisteam
Resultaat
Aan het eind van de training zijn de deelnemers in staat om te werken vanuit de visie SNV.
Weten
- Deelnemers weten wat het proces van SNV inhoudt.
- Deelnemers weten welke instrumenten gebruikt worden bij het werken vanuit SNV.
- Deelnemers kennen de kernwaarden van SNV en oplossingsgericht werken.
- Deelnemers kennen de verschillende typen vraagstelling die gehanteerd worden binnen het werken vanuit SNV en oplossingsgericht werken.
- Deelnemers kennen de spelregels van SNV.
Begrijpen
- Deelnemers begrijpen het belang van eigenaarschap, het delen van perspectieven, eigen kracht, besluitvorming, eigen regie en sociaal kapitaal.
- Deelnemers begrijpen het kantelingsprincipe van hulpverlener naar procesbegeleider.
- Deelnemers zijn zich bewust van en begrijpen het belang en effect van de veranderde houding.
Toepassen
- Deelnemers zijn in staat om bij iedere klant en zijn netwerk het maken van een plan voor de toekomst te faciliteren.
Basishouding
- Deelnemers zijn zich bewust van de veranderde houding: de overgang van de rol van hulpverlener naar die van procesbegeleider.
Voor wie
Voor professionals binnen het sociaal domein
Praktische informatie
Data en tijd:
Dag 1 26 mei 2021 van 9.30 - 16.30 uur
Dag 2 10 juni 2021 van 9.30 - 16.30 uur
Dag 3 24 juni 2021 van 9.30 - 16.30 uur
Dag 4 8 juli 2021 van 9.30 - 16.30 uur
Locatie:
Binnen Kalkhaven 37-39, 3311JC Dordrecht, trainingsruimte Zolder. (Bij veranderingen van de RIVM- en NOBTRA-richtlijnen zal deze training in meerdere dagdelen online worden gegeven.)
Deze training kan ook in company worden aangeboden.
Kosten:
€ 790,00 p.p. inclusief trainingsmateriaal.
Accreditatie:
SKJ, ID nummer is SKJ207983: Geaccrediteerde punten: 36.00
Registerplein, ID nummer is 306758: Geaccrediteerde punten: 36.00
Meer informatie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: contact@meek2.nl