Blog

Wat werkt bij jongeren met een licht verstandelijke beperking?

“Niet te doen dit!”, roept een deelnemer tijdens een oefening van een Ervaar LVB-training van MEEK2. Precies dát effect beoogt trainer Moniek Gehring: door zelf te ervaren waar je tegenaan loopt in het dagelijks leven als je moeilijk lerend bent, word je je bewuster van de gevolgen in de praktijk.

Elf doorstroomcoaches en twee teamleiders van het Regionaal Bureau Leerlingzaken (RBL) Midden-Gelre volgden een op maat gemaakte in-company training over LVB. De doorstroomcoaches zetten zich in voor jongeren van 18 tot 23 jaar zonder startkwalificatie die uitvallen in het onderwijs. Ze bieden begeleiding aan, richting een passende plek in de samenleving. De wens was hun kennis over LVB te vergroten, omdat ze binnenkort ook jongeren uit het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) en praktijkonderwijs (PRO) gaan ondersteunen.

Frustratie

“Ik stop ermee,” zegt een deelnemer gefrustreerd. “Oké, ik ga mijn moeder bellen”, reageert een ander. De groep zit midden in een ervaringsoefening met een dobbelspel. De trainer gaf eerder uitgebreide instructies, met veel informatie. Bij het terugblikken op de oefening benoemen de deelnemers gevoelens als stress, overladen worden met informatie, chaos, onzekerheid en de neiging om af te haken. De trainer legt uit dat mensen met een LVB vaak verkeerd begrepen worden: er wordt gedacht dat ze niet willen, terwijl het vaak gaat om niet kúnnen. Dit staat los van motivatie; hun zelfvertrouwen neemt af wanneer ze vastlopen.

Media Experience

Trainer Moniek vervolgt: “Jongeren met een LVB kunnen blokkeren wanneer hen iets gevraagd wordt. Het is essentieel om stil te staan bij hoe je informatie deelt en vragen stelt. Is je taal begrijpelijk? Is je informatie behapbaar? En als er iets digitaal ingevuld moet worden, zijn ze daar vaardig genoeg voor? De groep gaat aan de slag met een digitale LVB Media Experience. De reacties spreken boekdelen. “Het ligt aan de site.” “Niet te doen dit.” “Ik haak af.” Eén deelnemer zucht diep na lang proberen en zegt: “Ik wil naar huis.” De deelnemers herkennen deze reacties bij jongeren die ze in hun werk tegenkomen; zij lopen vaak vast. Dit benadrukt het belang van heldere, concrete communicatie voor jongeren met een LVB. Trainer Moniek: “We mogen er niet vanuit gaan dat iedereen digitaal weet hoe het werkt. Ook niet bij jongeren. Door zelf deze uitdagingen te ervaren, ontstaan nieuwe inzichten en begrip.”

Impulsen

De groep barst in lachen uit wanneer een teamleider grappend zegt: “Ik begin mij zorgen te maken om mijn team.” Dit gebeurt tijdens de oefening ‘Volg de aanwijzing’, waarbij deelnemers proberen hun impulsen te onderdrukken – iets wat niet iedereen lukt. De trainer legt uit hoe inhibitie werkt bij mensen met een LVB: het vermogen om gedrag te remmen is bij hen minder sterk ontwikkeld. Dit kan grote gevolgen hebben in de praktijk en leidt soms tot onbegrip over hun keuzes. Deelnemers knikken instemmend en herkennen dit probleem, vooral op het gebied van geldbeheer.

Verwerkingstijd

Bij een tekenoefening ervaren deelnemers hoe lastig het is om verder te komen als je eenmaal op het verkeerde spoor zit. Het vergelijken van de resultaten zorgt voor hilariteit in de groep. De trainer benadrukt dat heldere communicatie zo concreet mogelijk moet zijn – abstracte begrippen werken averechts. In een volgende oefening gaan duo’s met elkaar in gesprek: één persoon krijgt specifieke instructies van de trainer, terwijl de ander moet reageren zonder deze voorkennis. Dit test het geduld van de groep opnieuw en benadrukt dat mensen met een LVB meer verwerkingstijd nodig hebben in gesprekken. De trainer legt uit hoe dit werkt en wat kan helpen om gesprekken soepeler te laten verlopen.

Aan de slag met kennis

Tijdens de evaluatie blikken de deelnemers terug op wat ze tijdens de training hebben geleerd. Ze benoemen dat ze dankzij de ervaringsoefeningen en de praktische tips beter kunnen aansluiten bij jongeren met een LVB in hun communicatie. Ook rijst de vraag hoe betrouwbaar bepaalde capaciteitstesten zijn die ze gebruiken in de praktijk. Dit wordt nader onderzocht. Een teamleider merkt op dat hij nu nog meer oog heeft voor wat coaches nodig hebben in hun werkpraktijk. De deelnemers zijn het erover eens: theorie en ervaringsoefeningen hebben gezorgd voor meer bewustwording, waardoor ze morgen direct aan de slag kunnen met wat ze hebben geleerd.

Wil jij ook meer weten over mensen met een LVB?

Ontdek wat helpt in communicatie en begeleiding via de training LVB van MEEK2 of bespreek de mogelijkheden voor een op maat gemaakte in-company training. Bel 088 – 633 00 20 of mail naar contact@meek2.nl

Auteur

  • Patricia van der Put
  • Adviseur en trainer